Jak se likvidují a recyklují letadla

15. 1. 2022

Jak se likvidují a recyklují letadla

Každoročně se vyřadí z provozu zhruba 400 letadel. Podle odhadů by se do roku 2030 mělo z provozu vyřadit téměř 7 000 letadel.

Letouny se vyřazují z provozu především z těchto důvodů:

  • technická zastaralost a nemožnost modernizace a celkové opotřebení
  • zvýšení nákladů na provoz a údržbu
  • nemožnost opatření adekvátních náhradních dílů
  • požadavky legislativy

 

 

Problematice automobilů na konci jejich životnosti je věnováno mnoho. U letounů tomu tak však není.

Co se stane s letadlem, které dolétá? Napadlo vás to někdy? Letadla mohou létat 20 let i déle. Po dobu své životnosti procházejí technickými kontrolami, kdy jednou za čas je letadlo rozebráno a zase kompletně složeno. Navíc je technický provoz letadel pečlivě kontrolován. Ale čas je nesmlouvavý i k letadlům a jednoho dne nastane chvíle, kdy se létající kolos musí odebrat na odpočinek.

Známe z filmů hřbitovy letadel. Ty jsou většinou zřízeny ve státech Kalifornie, Nové Mexiko, Arozona nebo Texas. V Evropě je nějvětší odkladiště letadel ve Walesu, ve Francii to jsou, Tarbes, letiště Marcela Dassaulta v Châteauroux a ve Španělsku letiště Teruel. Na hřbitovech letadel často končí stroje, jejichž majitelé nemají dostatek prostředků na adekvátní likvidaci. V USA samozřejmě existuje společnost, která se likvidací letadel zabývá: AFRA. V Evropě se o likvidaci vysloužilých letadel stará společnost AELS z Nizozemí. Další možností je upcyklace, kdy se vysloužilé letadlo využije například jako restaurace, mateřská školka nebo vkusné bydlení. Popřípadě upcyklační firmy využívají pro svou materiálovou potřebu jen části vraků.

EU doposud nemá přesně stanovenou legislativu na ekologickou likvidaci letadel.

Z vyřazených letadel je celosvětově získáváno nejvíce hliníkového šrotu.

Procesu recyklace letounu se říká “parting out“ a znamená to, že se letoun rozebere na jednotlivé díly. Nejvíce je hliníku. Pokud váhu letadel zprůměrujeme na 70 tun, pak hliník v této zprůměrované váze činí téměř 30 tun. Kromě hliníku ještě letadla obsahují vysoce kvalitní nerezovou ocel, plast a v menším množství pak titan, elektroniku, gumová těsnění a další komponenty. Stranou nelze ponechat ani vybavení kabiny pro cestující. A samozřejmě různé nebezpečné látky a v poslední době i uhlíková vlákna. Až 92% materiálů z vyřazených letounu může být recyklováno . Vysoce kvalitní hliník získaný z vyřazených letadel je využíván pro další výrobu. Ostatní materiály jsou prodány k recyklaci, popřípadě zlikvidovány. Každé letadlo jednou dolétá. Pokud se dostane do AFRA nebo AELS, kde je rozebráno, některé části odevzdané k recyklaci, jiné znovu využity a některé zcela zlikvidovány, je všechno, jak má být. Ostatně v Evropě není moc míst, kde by bylo možné několikatunové letadlo shodit do škarpy nebo ho nechat někde rezivět.

Každé nelétající letadlo stojí majitele peníze.